-1 CAD nedir
CAD Computer Aided Desing ( bilgisayar destekli tasarım ) bilgisayar dünyasında en çok kullanılan alanlardan birisidir. Bilgisayar kullanımının ana amacları arasinda bilgiyi hızlı, hatasız ve istenilen şekilde işleme gelir. CAD programları bütün teknik bilimler için bu ana amaçları destekler.
CAD programları bilgileri kullanıcıdan aldığı komutlarla birlikte her çeşit şekillere, teknik resimlere, tasarımlara, haritalara ve projelere dönüştürür. Bu işlevin sonucundaki verimliliği kullanıcının bilgi ve tecrübesi belirler.
1-2 AutoCAD İle Neler Yapılabilir?
AutoCAD in ana amacı zihindeki tasarımları olduğu gibi gerekirse virgülden sonra 16 karekter hassasiyetle bilgisayara daha sonra da kağıda aktarmaktır. Bu amaçla programda uzay aracı tasarımlarından konut projelerine, elektrik-elektronik projelerinden yol-köprü çizimlerine, makine tasarımlarından bir anıt heykelin projelerine kadar her çeşit tasarım yapmak mümkündür.
AutoCAD bilgisayar destekli tasarım programları arasında en çok kullanıcıya sahip olanıdır. Bu AutoCAD in kullanımdaki özgür yönünün ispatıdır.
Kısaca AutoCAD mühendislikten sanata hemen her alanda kullanılan genel amaçlı bir çizim ve tasarım programıdır. Çalışma alanında teknik çizimlerle uğraşanların AutoCAD den faydalanması gerekir.
2- AutoCAD'e Giriş
AutoCAD bir cizim ve tasarım programıdır. Kullanıcıdan aldığı komutları kullanarak çizimleri oluşturur. Aldığı komutları kullanması için eğer bilgi gerekiyorsa bunları kullanıcıdan ister. Programa komut ve bilgi girmenin değişik yolları vardir. Bu yolları kullanmak için program ekranını iyi tanımak gerekir.
Çizimdeki verimlilik kullanıcının bilgi ve becerisiyle doğru orantılıdır.
2-1 Program Ekranını Tanıyalım
2-1-1 Pull-Down Menüler
Ekranin üst kısmında yatay olarak sıralanmış komut gruplarından oluşur. Komutlar burada işlevlerine göre gruplara ayrılmıştır.
2-1-2 Toolbarlar
Pull-Down Menülerin altında bulunan komutlara direk ulaşımı sağlayan butonlardır. Yerleri kullanıcının isteğine göre değişebilir.
2-1-3 Command Satırı
Ekranın altında bulunan satırlardır Kullanılacak komutun klavye yardımı ile girilmesini sağlar.
2-1-4 Çizim alanı
Ekranin ortasındaki geniş alandır. Çizim ve düzenleme işlemleri bu alanda gerçekleşir.
2-1-5 Cursor
Çizim alanı uzerindedir. Çizim işlemleri için mause yardımıyla kullanılır.
2-1-6 Durum Çubuğu
Komut satırının altındadır. Koordinat göstergesi ve birkaç kısa yol tuşundan oluşur.
2-2 Çizim Ayarları Yapılması
Yapacağımız tasarımda verimin tam olması ve kağıda aktarmada doğruluk sağlanması için çizime başlamadan önce bazı ayarların yapılması gerekmektedir. Bu ayarları 3.bölümde sırası geldikçe anlatacağım.
3- AutoCAD Komutları
Şimdi pulldown menüdeki komutları sırayla anlatacağım. Önemli olan komutları daha detaylı bir şekilde ayrıca anlatacağım.
3-1 Draw Menüsü Komutları
Line
Autocad en temel komutlarındandır. Çizgi çizmek için kullanılır. Autocaddeki çizgiler vektörel olduğu için her çizginin başlama ve bitiş noktaları doğrultuları vs.. vardır. Bir adet çizgi çizmek için bu bilgilerden birkaçının girilmesi gerekir.
Ray
Line komutuna benzer line komutuyla çizgi ray komutu ilede ışın çizilir
Construction Line
Bu komut ise ışın yerine vektör çizimi için kullanılır. Ray ile Cunstruction Line komutları fazla tercih edilmeyen komutlardır.
Multiline
Parelel çift çizgiler çizmeye yarar.
Polyline
Line komutunun sürekli olanıdır. Yani line ile çizdiğimiz her bir çizgi tek bir objeyi ifade ederken polyline ile çizilen birden fazla çizgide tek bir objeyi ifade eder.
3D Polyline
Polyline komutunu 3 boyutlu çizimlerde kullanılan halidir.
Polygon
3 ve daha çok (en fazla 1024) kenarı olan çokgenler çizmeye yarar.
Rectangle
Dikdörtgen çizmeye yarar.
Arc
Yay çiziminde kullanılır.
Circle
Daire çizmek için kullanılır.
Donut
Bu komut ile içi dolu daire halkası çizilir.
Spline
Köşeleri otomatik olarak yuvarlanmış polyline çizer.
Ellipse
Elips çizilir.
Blok
Birden fazla yerde kullanılacak çizim parçalarının (blokların) oluşturulmasında kullanılır.
Point
Çizime nokta sembolleri eklemek için kullanılır.
Hatch
Çizimdeki belirli alanları taramak için kullanılır.
Boundary
Belirli alanları polyline ile kapatmak (çevrelemek) için kullanılır.
Region
Boundary komutuna benzer. Kapalı alanları tabakalaştırmak için kullanılır.
Text
Çizime yazı eklemek için kullnılır. Temel komutlardandır.
Surfaces
2 ve 3 boyutlu yüzeyler oluşturmak için kullanılır
Solids
3 boyutlu katı cisimler eklemek için kullanılır.
3-2 Modify Menüsü Komutları
Properties...
Neslerin özelliklerinin görüntülenmesi ve değiştirilmesi için kullanılır.
Match Properties
Birden fazla nesneye ait özelliklerin eşitlenmesi kullanılır
Object
Bazı nesne özeliklerinin görüntülenmesi ve değiştirilmesi için kullanılır.
Erase
Nesnelerin çizim ortamından silinmesi için kullanılır.
Copy
Nenelerin kopyalanarak çoğaltılması için kullanılır.
Mirror
Nesnelerin aynalama yöntemiyle çoğaltılması için kullanılır.
Offset
Nesnelerin ofsetleme yöntemiyle çoğaltılması için kullanılır.
Array
Nesnelerin satır ve sütunlar halinde kopyalanarak çoğaltılması için kullanılır.
Move
Nesnelerin çizim ortamındaki yerini değiştirmek için kullanılır.
Rotate
Nesnelerin mevcut konumdaki açılarını değiştirmek için kullanılır.
Scale
Nesnelerin mevcut büyüklerini değiştirmek için kullanılır.
Stretch
Nesneleri sündürmek için kullanılır.
Lengthen
Nesnelerin boylarını ayarlamak için kullanılır.
Trim
Kesişen nesnelerin uçlarını kesmek için kullanılır.
Extend
Kesişebilecek çizgilerin uçlarını uzatmak için kullanılır.
Break
Çizgilerin parçalara bölünmesi için kullanılır.
Chamfer
Çizgilerin birleştiği köşelerde pah yapılması için kullanılır.
Fillet
Çizgilerin birleştiği köşelerin yuvarlatılması için kullanılır.
3-3 File Menüsü Komutları
New...
Yeni çizim dosyası açmak için kullanılır.
Open...
Daha önce üretilmiş mevcut dosyaları açmak için kullanılır.
Save
Dosyada yapılan değişiklikleri kaydetmek için kullanılır.
Save As...
Dosyada yapılan değişiklikleri faklı dosyaya veya farklı formatlarla kaydetmek için kullanılır.
Export...
Dosyayı diğer programlarda açılabilmesi için farklı formatlarla kaydetmek için kullanılır.
Printer Setup...
Yazıcı veya çizici ayarlarının yapılması için kullanılır.
Print Preview
Baskısı alınacak çizimin görüntülenmesi için kullanılır.
Print...
Baskı almak için kullanılır.
Drawing Utilities
Dosya yapısının yenden düzenlenmesi için hatalı veya bozuk dosyalarda kullanılır.
Send...
e-mail yoluyla dosya paylaşımı için kullanılır.
Exit
AutoCAD programını kapatmak için kullanılır.
3-4 Edit Menüsü Komutları
Undo
Son yapılan işlemi iptal edip, bir önceki duruma geçmek için kullanılır.
Redo
İptal edilen işlemi tekrar uygulamak için kullanılır.
Cut
Nesneleri windows mantığıyla keser.
Copy
Nesneleri windows mantığıyla kopyalar.
Copy Link
Kopyalanan nesne ile kaynağı arasında bağ kurar.
Paste
Nesneleri windows mantığıyla yapıştırır.
Paste Special...
Nesneleri windows mantığıyla yapıştırırırken formatını ayarlamak için kullanılır.
Clear
Erase komutuyla aynı işi yapar.
3-5 Wiev Menüsü Komutları
Redraw
Çizimdeki fazla görüntüleri temizler.
Regen
Çizimi yenileyerek daha doğru görüntü verir. Redraw komutuna benzer.
Regen All
Regen komutunun yaptığı işi tüm dosya için yapar.
Zoom
Çizim ortamını yaklaştırıp uzaklaştırarak görüntünün büyüyüp küçülmesini sağlar.
Pan
Çizimi ortamını kaydırarak istenilen alanın görüntülenmesini sağlar.
Aerial View
Açılan küçük pencerede çizimin büyük bölümünü gösterek görüntü alanını yerinin tanımlanmasına yarar.
Model Space (Tiled)
Model uzayına geçmeye yarar. AutoCAD ilk açıldığında Model uzayında açılır.
Model Space (Floating)
Kağıt uzayındayken görüntü penceresinden model uzayını kullanmaya yarar.
Paper Space
Kağıt uzayına geçmeye yarar.
Tiled Viewports
Model uzayına yine model uzayından birden fazla pencereden bakmaya yarar.
Floating Viewports
Kağıt uzayından model uzayına ulaşmak için pencereler açmaya yarar.
Named Views...
Açılan görüntü pencerelerine isim ve özellik atamak için kullanılır.
3D Viewpoint
Çizime perspektif açıdan bakmak için kullanılır
3D Dynamic View
Çizime herhangi bir açıdan bakmak için kullanılır.
Hide
3 boyutlu çizimlerde arkada kalan bölümlerin görünmemesi için kullanılır.
Shade
Görüntüdeki renk ayarları için kullanılır.
Render
3 boyutlu çizimlerde görüntü düzenlemek için kullanılır.
Display
Genel AutoCAD ekranını düzenlemek için kullanılır.
Toolbars...
Tollbar ları açıp kapatmak ve yeni tollbar lar düzenlemek için kullanılır.
3-6 Format Menüsü Komutları
Layer...
Katman ayarlarının yapılmasında kullanılır.
Color...
Renk ayarlarının yapılmasında kullanılır.
Linetype...
Çizgi tipi ayarlarının yapılmasında kullanılır.
Text Style...
Yazı tipi ayarlarının yapılmasında kullanılır.
Dimension Style...
Ölçü çizgisi tipi ayarlarının yapılmasında kullanılır.
Point Style...
Nokta tipi ayarlarının yapılmasında kullanılır.
Multiline Style
Parelel çizgi tipi ayarlarının yapılmasında kullanılır.
Units...
Çizimdeki uzunluk ve açı birimlrinin seçılmesi ve hassasiyetinin belirlenmesinde kullanılır.
Thickness
3 boyutlu çizim oluşturken kalınlık atamada kullanılır.
Drawing Limits
Çizim alanının limitlerinin belirlenmesinde kullanılır.
Rename...
Çizime ait objelerin isminin değiştirilmesinde kullanılır.
3-7 İnsert Menüsü Komutları
Block...
Çizime önceden oluşturulmuş blokların veya başka bir çizim dosyasının eklenmesinde kullanılır.
Exernal Reference...
Çizime başka bir dosyanın (*.dwg) görsel olarak eklenmesinde kullanılır.
Raster Image...
Çizime raster imaje dosyalarının (*.bmp *.jpg *.gif *.tif) görsel olarak eklenmesinde kullanılır.
3D Studio...
Çizime *.3Ds uzantılı dosyaların eklenmesinde kullanılır.
ACIS Solid...
Çizime *.sat uzantılı dosyaların eklenmesinde kullanılır.
Drawing Exchange Binary...
Çizime *.dxb uzantılı dosyaların eklenmesinde kullanılır.
Windows Metafile...
Çizime *.wmf ve *.clp uzantılı dosyaların eklenmesinde kullanılır.
Encapsulated PostScript...
Çizime *.eps uzantılı dosyaların eklenmesinde kullanılır.
OLE Object...
Çizime windows objelerini oluşturup eklemek için kullanılır.
3-8 Tolls Menüsü Komutları
Spelling
Çizimdeki yazıların imla kurallarına uygunluğunu kontrol eder.
Display Order
Çizimdeki nesnelerin yerini (altta - üstte) düzenler.
Inquiry
Çizim ortamındaki nesnelere göre bilgi verir.
Load Application...
Yeni programlar (Autolisp ve ARX gibi) yüklenmesine yarar.
Run Script...
Script dosyaların (*.scr) yüklenmesine yarar.
Display Image
İmage dosyaların nesnelerin yaerine görüntülenmesinde kullanılır.
External Database
Diğer dosyalardan bilgi alınmasında kullanılır.
Object Snap Settings...
Nokta yakalama ayarlarını yapmaya yarar.
Drawing Aids...
Genel dosya ayarları için kullanılır.
UCS
Çizim ortamına koordinat ayarlarını yapar.
Grips...
Seçilen nesnelerin görüntü ayarlarını yapar.
Selection...
Nesne seçim aşamasında cursor için ayarlar yapar.
Object Group...
Çizimdeki nesneleri gruplandırmaya yarar.
Tablet...
Customize Menus...
Pulldown menu lerin düzenlenmesinde kullanılır.
Preferences...
Genel özelliklerin ayaralanmasında kullanılır.
3-9 Diemension Menüsü Komutları
Linear
Yatay veya düşey ölçü çizgisi oluşturmak için kullanılır.
Aligned
Hehangi bir açıda ölçü çizgisi oluşturmak için kullanılır.
Ordinate
Girilen noktanın Y değerini göstermek için kullanılır.
Radius
Daire veya yay için yarıçapı göstermek için kullanılır.
Diameter
Daire veya yay için çapı göstermek için kullanılır.
Angular
Açı göstermek için kullanılır.
Baseline
Son girilen nokta ile girilecek noktalar arası ölçü çizgisi verir.
Continue
Son girilen noktayı yenileyerek girilecek noktalar arası ölçü çizgisi verir.
Leader
Bir noktaya bilgi çizgisi eklemek için kullanılır.
Tolerance...
Ölçü çizgilerindeki tolerans faktörünü belirlemek için kullanılır.
Center Mark
Merkez noktası eklemek için kullanılır.
Oblique
Align Text
Ölçü çizgisindeki yazının yerini ayarlamak için kullanılır.
Style
Ölçü çizgisi tipi ayarlarının yapılmasında kullanılır.
Override
Temel komutlar
Line
Bu komut çizgi çizmek için kullanılır. Bir çizgiyi tanımlamak için başalama ve bitiş noktalarını bimek yeterli olacaktır.
Komut ismi: Line
Kısaltması: L
Yerleri: Draw > Line ve tollbardan butonu
Kullanılması:Line komutunu 3 şekilde kullanabiliriz bunlar;
1-Serbest şekilde: komut satırına L yazıp entere basarız. Komut satırındaki
�From point:� iletisi başlama noktasını girmemimizi ister. Mouse ile herhangi bir noktaya pikleyerek (mousenin sol tuşuna basarak) ilk noktayı gireriz ve komut satırındaki
�To point:� iletisi ikinci noktayı girmemizi ister. Yine herhangi bir noktaya pikleriz.
�To point:� iletisi bir sonraki noktayı girmemizi ister. Eğer devam edeceksek piklemeye devam ederiz. Çizgi çizmeyi sonlardıracaksak entere (mousenin sol tuşuna) basarak komttan çıkarız.
2-Koordinat girerek: �From point:� ve �To point:� iletilerine x,y,z şeklinde koordinatlar girerek çizgi çizilebilir. Eğer sadece x ve y değerleri girilirse z değeri 0 kabul edilir. Komuttan çıkmak için entere basılır.
3-Boy ve açı girerek: �From point:� iletisine başlama noktasını girdikten sonra �To point:� iletisine "@boy<açı" şeklinde boy yerine çizginin boyunu açı yerinede çizginin yatayla yaptığı açıyı girilir. �To point: @50<90� şeklindeki girdi 50 birimlik 90 derecelik bir çizgiyi çizmeye yarar. Komuttan çıkmak için entere basılır.
Anlatılan 3 yöntem iç içede kullanılabilir. Yani başlama noktasını serbest şekilde diğer noktayı boy ve açı girerek çizgi çizilebilir. Rahat bir şekilde çizim yapabilmek için bizden istenen bilgileri ve bize yöneltilen uyarıları iyi takip etmemiz gerekir. İyibir çizimcinin bir gözü kursorda bir gözüde komut satırında olmalıdır.
Erase
Bu komut önceden üretilmiş nesneleri silmek için kullanılır.
Komut ismi: Erase
Kısaltması: E
Yerleri: Modify > Erase ve tollbardan butonu
Kullanılması:
Komut satırına E yazıp entere bastığımızda �Select objects:� iletileri bizden nesne seçmemizi isteyecektir. Silinecek nesneleri ya üzerlerine pikleyerek yada boş bir alana pikleyip açacağımız pencerelerin içine alarak seçebiliriz. Nesne seçim işimiz bittiğine entere basarak silme işlemini tamamlarız.
Nesne seçimi
Herhangibir komut için nesne seçmenin bir kaç yolu vardır. Hatta select adında bir komut sadece seçme işlemleri için kullanılır. Ben şimdilik en çok kullanılan seçim yollarını anlatacağım.
a. Objenin üzerine pikleyerek
b. Pencere açarak
1-Açılan pencere soldan sağa doğru açılıyorsa (düz çizgili ise) seçilecek nesnelerin tamamının pencere içine girmesi gerekir.
2-Açılan pencere sağdan sola doğru açılıyorsa (kesikli çizgili ise) seçilecek nesnelerin tamamının pencere içine girmesi veya pencere üzerinde olması yeterlidir.
c. Önceki bilgileri kullanarak
1.
1. �previous� en son seçilen nesyeyi tekrar seçer. Son seçilen nesneye ait bilgi yok ise �No previous selection set� uyarısını verir.
2. �last� çizime eklenen son nesneyi seçer.
3. �All� çizimdeki bütün nesneleri seçer.
Komut satırınada kullanılan;
[ ] Köşeli parantez içindekiler komutun yönlendirilmesini, bitirilmesini, ayarlanmasını, yaptığı işlevin değiştirilmesini sağlayan komut seçeneği.
< > Tırnak içindeki değerler ise komutun sizden istediği veya onaylamanız için size sunduğu güncel değerdir.
( ) Parantez içindekiler ise kısaltmaların açık halleridir.
/ bölme işareti ise bu seçenekleri birbirinden ayırmak için kullanılır.
Komuta girildiğinde bu tür seçenek ve ayarların biri veya birden fazlası birlikte olabilir.
Zoom
Bu komut çizim düzlemini yalaştırıp uzaklaştırarak nesnelerin büyüyüp küçülmesini sağlar. Zoom komutuyla nesnelerin gerçek boyutları değişmez.
Komut ismi: Zoom
Kısaltması: Z
Yerleri: View > Zoom ve tollbardan butonu
Kullanılması:
Komut satırına Z yazıp entere bastığımızda �ZOOM
All/Center/Dynamic/Extents/Previous/Scale(X/XP)/Window/<R ealtime>:� iletisi çıkar. Buradaki alt komutlardan;
�All� çizim ortamının tamamını görüntülemeyi
�Center� pikleyceğimiz noktayı ekranın merkezine getirmeyi
�Extents� çizimin tamamını görüntülemeyi
�Previous� bir önceki görüntü alanını görüntülemeyi
�Window� açılan pencerenin içini görüntülemeyi
�Realtime� mouse ile yukarı doğru yapılan hareketlerde büyümeyi aşağı yapılan hareketlerde küçülmeyi
ifade eder.
Pan
Bu komutla çizim ortamını kaydırarak istediğimiz bölgenin görüntülenmesi sağlayabiliriz.
Komut ismi: Pan
Kısaltması: P
Yerleri: View > Pan ve tollbardan butonu
Kullanılması:
Komut satırına P yazıp entere bastığımızda cursorun şekli tollbardaki şekli alacaktır. Bu durumda mouse pikli durumdayken istediğimiz tarafa kaydırabiliriz. Entere bastığımızda açılan menüden;
�Exit� komuttan çıkmayı
�Pan� pan komutuna devam etmeyi
�Zoom� zoom (Realtime) komutuna geçmeyi
�Zoom Window� zoom window komutuna geçmeyi
�Zoom Previous� zoom Previous komutuna geçmeyi
�Zoom Extents� zoom Extents komutuna geçmeyi
sağlayabiliriz. Aynı menü zoom komutundada karşımıza çıkabilir.
Move
Bu komut nesnelerin yerini değiştirmek için kullanılır.
Komut ismi: Move
Kısaltması: M
Yerleri: Modify > Move ve tollbardan butonu
Kullanılması:
Komut satırına M yazıp entere bastığımızda �Select objects:� iletilesi bizden nesne seçmemizi isteyecektir. Taşınacak nesneleri seçtikten sonra entere basarız. �Base point or displacement:� iletisi seçilen nesneleri taşımak için nereden tutulacağını sorar herhangi bir noktaya pikleriz. �Second point of displacement:� iletiside tutulan nesnelerin nereye konulacağını sorar herhangi bir noktaya pikleriz ve taşıma işlemi biter.
Copy
Bu komut nesneleri çoğaltmak için kullanılır.
Komut ismi: Copy
Kısaltması: Co
Yerleri: Modify > Copy ve tollbardan butonu
Kullanılması:
Komut satırına Co yazıp entere bastığımızda �Select objects:� iletilesi bizden nesne seçmemizi isteyecektir. Kopyalanacak nesneleri seçtikten sonra �<Base point or displacement>/Multiple:� iletisi için tutucağımız yere pikleriz. Piklemeden "M" yazıp entere basarak birden fazla kopyama işlemi yapabiliriz. �Second point of displacement:� iletisine tutduğumuz nesneleri bırakacağımız noktaları pikleriz. Kopyalama işlemleri bitince entere basarak komuttan çıkarız.
Circle
Bu komut daire çizmeye yarar.
Komut ismi: Circle
Kısaltması: C
Yerleri: Draw > Circle ve tollbardan butonu
Kullanılması:
Komut satırına C yazıp entere bastığımızda �3P/2P/TTR/<Center point>:� iletisinde
�3P� yi seçtiğimizde �First point:� iletisi ile çizeceğimiz dairenin geçeceği 1. noktayı �Second point:� ile 2. noktayı �Third point:� ile de 3. noktayı piklememizi
�2P� yi seçtiğimizde �First point on diameter:� iletisi ilk noktayı �Second point on diameter:� iletiside ikinci noktayı piklememizi
�TTR� yi seçtiğimizde �Enter Tangent spec:� dairenin teğet olacagi 1. nesneyi seçmemizi �Enter second Tangent spec:� iletisi dairenin teğet olacagi 1. nesneyi seçmemizi �Radius:� iletiside direnin yarıçapını girmemizi
�<Center point>� çizeceğimiz dairenin merkezini piklememizi �Diameter/<Radius>:� dairenin yarıçapını pikleyerek veya komut satırına sayısal değer girerek veya �D� yazıp entere bastıktan sonra daire çapını sayısal değer olarak girmemizi sağlar.
3P seçeneği ile 3 nokatadan geçen daire,
2P seçeneği ile 2 noktadan geçen ve yarıçapını bildiğimiz daire,
TTR seçeneği ile 2 nesneye parelel olan ve yarıçapını bildiğimiz daire,
Center point seçeneği ile merkezini ve yarıçapını bilğimiz daire çizebiliriz
Rotate
Bu komut çizilmiş nesneleri bir nokta etrafında döndürmeye yarar.
Komut ismi: Rotate
Kısaltması: Ro
Yerleri: Modify > Rotate ve tollbardan butonu
Kullanılması: Komut satırına ro yazıp entere bastığımızda�Select objects:� iletilesi bizden nesneleri seçmemizi isteyecektir. Döndürülecek nesneleri seçtikten �Base point:� iletisi ile döndürmenin merkezi olacak noktanın girilmesini ister. Nokta girildikten
�<Rotation angle>/Reference:� ile döndürme açısını yada açı için referans noktalarının girilmesini ister. Açı girildikten sonra döndürme işlemi tamamlanır.
Mirror
Bu komut çizilmiş nesneleri bir eksene göre simetrik olarak kopyalamaya yarar.
Komut ismi: Mirror
Kısaltması: Mi
Yerleri: Modify > Mirror ve tollbardan butonu
Kullanılması: Komut satırına mi yazıp entere bastığımızda�Select objects:� iletilesi bizden nesneleri seçmemizi isteyecektir. �First point of mirror line:� iletilesi eksenin ilk noktasını �Second point:� ile ikinci noktayı �Delete old objects? <N>� iletisi seçilen mevcut nesnenin silinip silinmeyeceğini sorar N ile mevcut nesneler korunur, Y ile mevcut nesneler silinir.
Offset
Bu komut line ve pline nesnelerini belirli bir mesafeye göre parelellerini oluşturmak kaydıyla çoğaltılmasını sağlar
Komut ismi: Offset
Kısaltması: O
Yerleri: Modify > Offset ve tollbardan butonu
Kullanılması: Komut satırına o yazıp entere bastığımızda�Offset distance or Through <Through>:� iletilesi bizden mevcut nesne ile yeni nesnelerin arasındaki mesafeyi girmemizi isteyecektir. Mesafe mause ile iki nokta seçilerek veya klavyeden değer olarak girildikten sonra �Select object to offset:� ile çoğaltılacak nesnenin seçilmesini ister. Nesne seçildikten sonra �Side to offset?� ile çogaltmanın yapılacağı yönün mause ile girilmesini ister. Yer girilmesi bittikden sonra seçilen nesne çoğalır ve yeniden aynı mesafeile yeni bir çoğaltma için �Select object to offset:� ile nesne ister. Nesne girilmeyip entere basıldığında komuttan çıkılır.
Scale
Bu komut çizilmiş nesneleri bir noktaya göre büyütmeye yada küçültmeye yarar.
Komut ismi: Scale
Kısaltması: Sc
Yerleri: Modify > Scale ve tollbardan butonu
Kullanılması: Komut satırına sc yazıp entere bastığımızda �Select objects:� iletilesi bizden nesneleri seçmemizi isteyecektir. �Base point: � iletilesi büyütme için alınacak baz noktayı, � Scale factor>/Reference: � iletiside büyütmenin kaç kat kadar yapılacağını belirtir. Buraya 1 den büyük değer girildiğinde nesne büyür, 1 den küçük değer girildiğinde nesne küçülür. � Scale factor>/Reference: � iletisine değer girmeyip �R� seçeneği ile mouse yardımıyla iki kere mesafe girildiğinde büyütme girilen mesafenin birbirine oranı kadar yapılır.
Trim
Bu komut çizilmiş ve kesişen çizgileri budamaya yarar.
Komut ismi: Trim
Kısaltması: Tr
Yerleri: Modify > Trim ve tollbardan butonu
Kullanılması: Komut satırına tr yazıp entere bastığımızda�Select objects:� iletilesi bizden budama işlemi için sınır kabul edilecek olan çizgiyi ister. S>ınır olan çizgilerin seçikten sonra �<Select object to trim>/Project/Edge/Undo:� iletisi ile budanacak çizginin budanacak tarafının seçilmesini ister ve budama işlemi tamamlanır. Birden fazla sınır seçilerek yine birden fazla budama yapılabilir.
Extend
Bu komut çizilmiş çizgileri bir sınıra göre uzatmaya yarar.
Komut ismi: Extend
Kısaltması: Ex
Yerleri: Modify > Extend ve tollbardan butonu
Kullanılması: Komut satırına ex yazıp entere bastığımızda�Select objects:� iletilesi bizden uzatma işlemi için sınır kabul edilecek olan çizgiyi ister. Sınır olan çizgilerin seçikten sonra �<Select object to extend>/Project/Edge/Undo:� iletisi ile >uzatılacak çizginin uzayacak tarafının seçilmesini ister ve uzatma işlemi tamamlanır. Birden fazla sınır seçilerek yine birden fazla uzatma yapılabilir.